Kursy online na serio

Kiedy myślę o szkoleniach online widzę w nich ogromny potencjał. Dostrzegam w nich możliwość dostarczenia unikalnej wartości rozwojowej, która nieosiągalna jest w inny sposób.

Jednocześnie mam świadomość tego, że niewiele szkoleń online jest w stanie sprostać wymaganiu bycia efektywnym. I to mnie smuci, czasami nawet frustruje. Dlaczego? Bo po stokroć muszę powtarzać, że da się stworzyć efektywny, a nie tylko efektowny kurs online. A rozwiązanie zrobione jakoś, niewiele ma wspólnego ze słowem jakość.

Taki dysonans nie jest wygodny. Okazuje się, że jest frustrujący nie tylko dla mnie, ale także dla ludzi pracujących w organizacjach, które elearning chcą wdrażać, bo wierzą w tę pierwszą część podobnie jak ja. Wierzą i wiedzą, że można zaprojektować, stworzyć i wdrożyć szkolenia online, które przynoszą efekty.

W tym samym czasie, osoby, które uważam, za guru świata szkoleń online stworzyły coś, co nazywa się Serious eLearning Manifesto, czyli w wolnym tłumaczeniu Manifest eLearningu na Serio. Było to spełnienie moich marzeń. Zebranie w jednym miejscu wszystkiego tego, na czym zależało mi od lat.

  1. Nie zakładam, że szkolenie jest rozwiązaniem, a tym bardziej, że szkolenie online jest rozwiązaniem najlepszym. Kiedy okaże się, że szkolenie nie będzie najlepszym sposobem na uzyskanie określonego rezultatu nie polecę ci szkolenia.
  2. Nie zakładam, że e-learning jest rozwiązaniem. Analizuję, mówię “sprawdzam”, kwestionuję, podważam i testuję to, czy e-learning ma sens, nawet wtedy kiedy wiem, że sens mają metody rozwojowe.
  3. Do upadłego walczę o powiązanie celów szkoleniowych z celami organizacji, także tymi biznesowymi, bo wtedy nie mam problemu z tym, że kończy się na szkolenia budżet
  4. Skupiam się na mierzalnych efektach. Nie ignoruję nieuchwytnych subtelności, ale lubię dokumentować zmianę
  5. Nie masuję danych i nie uprawiam chciejstwa
  6. Dbam o to, żeby doświadczenia uczenia było jak najbardziej realistyczne
  7. Tworzę, wykorzystuję i stosuję uczenie w kontekście, dbając o zaangażowanie, wyzwania i projektując rozbudowane informacje zwrotne.
  8. Dopasowuję szkolenie do potrzeb, nigdy odwrotnie
  9. Dbam o to, żeby motywować.
  10. Celuję w długofalowe rezultaty.