09. W jaki sposób organizować pracę zespołów elearningowych?

Temat kusił tym, żeby przejść do teorii zarządzania, ale plan był taki, żeby w tej obszar nie zdryfować. Skupiliśmy się więc na rolach i tym, w jaki sposób taki zespół zbudować.

Kluczowi gracze w zespole

W dużych organizacjach specjaliści do spraw szkoleń ewoluują w kierunku specjalistów ds. elearningu, a Ci specjalizują się na poszczególne role.
#ProTip Najważniejszą kompetencją jest umiejętność zarządzania projektem.
#ProTip Kluczowe kompetencje trzymaj w zespole. Pozostałe możesz zlecić na zewnątrz.
#ProTip Uzgadniaj zanim zrobisz. Posługuj się przykładami.

Zespół elearningowy rekomendujemy więc budować w następującej kolejności

1. Kierownik projektu eLearningu, który łączy różne kompetencje (komunikacja, zarządzanie, rozumienie technologii i szkoleń).
2. Instructional Designer – Projektant Szkoleń, który przełoży to, czego potrzebuje organizacja na to, co znajdzie się w szkoleniu.
3. eLearning Developer
4. Manager lub Specjalista ds. LMS
5. Specjalista ds. Mediów / Grafiki
6. Specjalista ds. Komunikacji
7. Tester szkoleń
8. Ekspert Merytoryczny (Subject Matter Expert, SME) – rola mianowana w organizacji

Model kompetencyjny

Szukając modeli kompetencji okazuje się, że ciekawy model stworzyła organizacja ATD. W sugerowanym modelu kompetencje podzielone są na kompetencje bazowe, umożliwiajace pracę w elearningu oraz kompetencje specjalistyczne.

Sponsorem Letniej Szkoły eLearningu w 2019 jest SPEEXX