14. Wszystko, co dobre, szybko się kończy, czyli luźna sesja z podsumowaniem w tle

Na zakończenie „Letniej szkoły e-learningu” przeprowadziłem z Przemkiem Kędzią rozmowę na temat naszych wrażeń z całego przedsięwzięcia i wniosków, jakie wyciągnęliśmy z wakacyjnych spotkań z Wami. Przebiegała ona w raczej nieformalnej atmosferze, więc nie stawialiśmy sobie wybitnie konkretnych pytań natury merytorycznej czy technicznej, tylko przenieśliśmy się na wyższy poziom ogólności i pozwoliliśmy, by poniósł nas flow.

Paradoksalnie, założeniem audycji uczyniłem niemówienie o problemach. Wszystkie zagadnienia przedstawione w badaniu zostały już zaadresowane, więc postanowiłem skupić się na pozytywach. Fakt jest taki, że ludzie mogą uwierzyć w e-learning i chcieć się uczyć online – wystarczy, że projektanci szkoleń będą je tworzyć w sposób interesujący, angażujący, efektywny i kompleksowy. Chodzi o zapakowanie treści, często bardzo istotnych (wręcz niezbędnych), ale niestety niekiedy trudnych i/lub zwyczajnie nudnych, w atrakcyjne opakowanie, a także o myślenie o rozwoju odbiorców jak o produkcie. Należy przy tym pamiętać o wymiarze praktycznym szkolenia i opieraniu się na celach firmy, ale też o otwieraniu się na to, co możliwe, i odrobinie odwagi koniecznej, by pozwolić sobie na eksperymentowanie. Zauważmy też, że ograniczenia techniczne powoli przestają istnieć, więc możemy skupić się niemal wyłącznie na stronie metodycznej e-learningu – pozyskiwaniu dobrej jakości treści i kompleksowym projektowaniu szkoleń.

Podczas tworzenia „Letniej szkoły e-learningu” sami też się uczyliśmy – jak przygotować się do wystąpienia, jak systematyzować analizowane zagadnienia, jak wykorzystywać rozwiązania techniczne itd. Inicjatywa ta skłoniła mnie także do powrotu do pewnych źródeł (np. action mappingu K. Moore, modelu Kirkpatricka, źródłowych dokumentów pokroju ADDIE i ich reinterpretacji w celu poprawienia jakości szkoleń biznesowych i zmiany zachowań ich uczestników – co powinno być najważniejszym celem każdego kursu. Wreszcie, dała mi też asumpt do przemyśleń na temat przyszłości instructional designu i szkoleń online jako takich.

O wszystkim tym dowiecie się, słuchając naszego ostatniego podcastu w ramach „Letniej szkoły e-learningu”. Dziękuję Wam pięknie za uczestnictwo w tym przedsięwzięciu i zapraszam do słuchania kolejnych audycji 2EDU. Pamiętajcie, że „wszystkie drużyny mają swoje problemy, ale my poradzimy sobie z nimi najlepiej”!

Sponsorem Letniej Szkoły eLearningu w 2019 jest SPEEXX